Pàgines

dijous, 19 d’agost del 2010

L'efecte papallona



Sempre m'han agradat les papallones Amb totes les seves coloraines les trobo molt alegres, fan de bon temps. La seva curta vida em recorda el Carpe diem, aprofita el moment, qui no s'arrisca no pisca que diuen. L'Anna diu que somiar amb papallones o fixar-se en elles, pensar-hi..., s'interpreta com a signes de l'inici o la necessitat d'un canvi vital. I és ben possible perquè l'any passat, sense saber-ne encara aquesta interpretació, em vaig inundar de papallones. Samarretes, arracades, llibretes, puzzles... De fet, aquest blog s'havia de dir Papallones a la panxa o alguna cosa per l'estil, però al final no va ser així tot i que encara estic buscant un nom relacionat amb el tema.

Suposo que és per la meva dèria amb les papallones que un cert dia vaig anar remenant fins a trobar el conegut efecte papallona. Va ser descobert als anys 60 pel meteoròleg Eduard Lorenz. Aquest senyor, després de molt pensar, va trobar el que creia que era un model matemàtic exacte que englobava les prediccions metereològiques i que podia predir amb bastanta antelació el comportament de l'atmosfera. Es basava en tres senzilles equacions matemàtiques que variaven amb la temperatura i la velocitat de l'aire. La seva sorpresa va ser quan es va adonar que una mínima diferència amb les dades de sortida (diferència de 0,0000000000001 o el que seria el mateix, l'aleteig d'una papallona) feia canviar enormement el resultat final. I segons wikipèdia la idea de l'efecte papallona és que donades unes condicions inicials d'un determinat sistema caòtic, la mínima variació en elles pot provocar que el sistema evolucioni de formes completament diferents; i per tant, una petita perturbació inicial, mitjançant un procediment d'amplificació, podrà generar un efecte considerablement gran.

El millor de tot això és que podem aplicar l'efecte papallona a la nostra qüotidianitat . I  és possible que un petit acte nostre, o una mala paraula en un mal moment, faci canviar radicalment els posteriors esdeveniments. I aquests canvis poden no només afectar-nos a nosaltres sinó a les persones del nostre voltant.

Aquest estiu una papallona va aletejar i tot es va començar a moure i gràcies a això una bona amiga que m'estimo molt passarà (espero) un molt bon cap de setmana.
 

1 comentari:

  1. moltes gràcies per enllaçar el meu blog, faig el mateix amb el teu

    a la teva disposició pel que et convingui

    una abraçada des de Reus

    ResponElimina